سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ تبارک و تعالی ـ با غیرت است و هر باغیرتی را دوست دارد و به سبب غیرتش بود که همه کارهای زشت را، چه نهان و چه آشکار، حرام کرده است. [امام صادق علیه السلام]
یکشنبه 87 اسفند 4 , ساعت 6:27 صبح

قارچ کومبوچا ـ یک مرکز تولید مثل زیستی

امروزه مقادیر زیادی افزودنیهای نگاهدارنده در صنایع غذایی بکار می رود. برای طبخ غذا از اجاقهای مایکروویو و ابزار مشابه استفاده می شود. همة این عوامل باعث از بین رفتن ارزش غذایی مواد مصرفی ما می شود. بنابراین، مصرف ذرات زنده و باکتریها برای هضم غذا ضروری به نظر می رسد. بدون وجود این ذرات ریز زنده نه ما و نه گیاهان قادر به زندگی نخواهیم بود. مثلاً، در یک گرم خاک باغچه 250 میلیون باکتری وجود دارد. در واقع می توان گفت با وجود 300 نوع افزودنی که در غذای روزانه ما بکار می رود، زنده ماندن و سازگار شدن این ذرات زنده با این همه مواد مصنوعی خود به یک معجزه می ماند. جای تعجب نیست که با سیل این همه افزودنی و مواد شیمیایی خارجی، روز بروز بر تعداد بیماریها و حساسیتهای نوظهور افزوده می شود.

پاستور ویدینجر در باره کومبوچا می گوید: تولید مثل، مانند مورد مخمرها، از طریق هاگ صورت نمی گیرد. کومبوچا یک گلسنگ است. گلسنگها قدیمیترین اجزای غذایی و درمانی بشر به شمار می آیند. این موجودات گیاهی حدود 205 میلیون سال پیش روی زمین ظاهر شدند. شروع آن به صورت جلبکهایی بود که به فضای اقیانوسها محدود می شد. وقتی به طرف زمین به حرکت در آمدند، رابطه ای بین خود به وجود آورده و به صورت واحدی که همان گلسنگ است در آمدند. تنها در این صورت قادر به ادامه حیات اند. جلبک به قارچ غذا و هیدرات کربن می رساند و قارچ آب و مواد معدنی لازم را برای جلبک تأمین می کرد.

بیش از 1600 نوع گل سنگ یافت می شود. یک دسته از گلسنگها مواد غذایی انسانی و دسته ای دیگر مواد غذایی جانوری را تأمین می کنند. بعضی از انواع آن نیز برای ترکیبات دارویی و درمانی بکار می روند و از خزة بلوط در صنعت عطر سازی استفاده می شود. گلسنگها نیرو بخش اند. این موجودات به منزله فرستادگانی از سوی خدا و از جهانی دیگر برای ما به شمار می آیند. گرچه از تنوع زیادی برخوردارند، ولی جملگی دارای ساختمانی مشابه (اسید گلسنگ) هستند. این اسیدها اجزای جدا نشدنی گلسنگها هستند، زیرا برای زنده ماندن آنها ضروری اند. هرجا گلسنگ باشد، حیات هم هست. چای قارچ کومبوچا فقط یک قارچ نیست، بلکه موجودی است که از همزیستی جلبک و قارچ پدید آمده است. یک جلبک کومبوچای بالغ پوسته ای سخت و ژلاتین مانند تشکیل می دهد که به اندازه محیط ظرفی است که در آن کشت داده می شود.

دکتر مایکسنر، قارچ شناس معروف می نویسد که مهمترین ترکیبات قارچ کومبوچا مخمرهای گرمسیری شیزو ساکارومایس پومبه، ساکارو مایکود لودویگی و پیشیا فرمنتنز است. ظاهراً مهمترین باکتری موجود در این همزیستی باکتری لزج سرکه، به نام استوباکتر زیلینوم است که به پیدایش تودة لزج سلولزی منجر می شود. این قسمتهای باکتریایی و قارچی در قارچ چای به وفور یافت می شود. و موجبات همزیستی را فراهم می آورند.

دکتر هملوت گلز در کتابش « نوشیدنی سالم و دارویی طبیعی از سرزمینهای خاور دور» نام پنج باکتری فعال را ذکر می کند:

·         ستوباکتر زیلینوم

·         استو باکتر زیلنوید

·         گلوکونوباکتر بلوکانیکم

·         استوباکتر استی

·         استوباکتر پاستوریانوم
مخرهای فعال نیز به این قرارند:

·         شیزو ساکارومایسز پومبه

·         مخمرهای ناشی از اپیکولاتوس

·         ساکارومایکودز لودویگی

·         پیشیا فرمنتنز

·         مایکودرما

·         مخمرهای ناشی از تورولا

مخمرهایی که از راه تقسیم سلولی تکثیر می شوند، برعکس مخمرهای معمولی، از راه تقسیم طبقاتی زیاد می شوند. شاید به همین دلیل است که مبتلایان به کاندیدا آلبیکانز می توانند از نوشیدن کومبوچا بهره مند شوند (گونتر فرانک).



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

قارچ چگونه عمل می کند؟
تهیه قارچ
تهیه کومبوچا با قارچ خشک
مشکلاتی که در کشت کومبوچا بروز می کنند و چند نکته مهم دیگر
سؤالات متداول درباره کشت کومبوچا
خودتان کومبوچا درست کنید
کومبوچا از کجا آمده است؟
مقدمه