سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مرا با عصمت تأیید فرما و زبانم را به حکمت بگشای . [امام زین العابدین علیه السلام ـ در دعای استغفار ـ]
شنبه 86 تیر 23 , ساعت 11:44 صبح

خشک کردن قارچ

خشک کردن قارچ راه دیگری برای نگهداری آن است؛ به خصوص هنگامی که بخواهیم آن را برای کسی بفرستیم. قارچ خشک شده بسیار سبک است و با هزینه کمی می توان آن را با پست هوایی به نقاط دیگر فرستاد. علاوه بر این، نیاز به ظرف مخصوصی هم نیست. در عین حال قارچهای خشک شده چنانچه بیش از حد خشک شوند و یا حرارت ببینند، دیگر تخمیر نخواهند شد. بهترین دما برای خشک کردن قارچ 32 درجه سانتیگراد است. حرارت بیشتر موجب مرگ قارچ می شود. نور مستقیم آفتاب و اجاقهای مایکروویوی نیز قارچ را از بین می برند. دستگاههایی که برای خشک کردن میوه ها بکار می روند، بهترین وسیله است.

تهیه کومبوچا با قارچ خشک

برای تهیه کومبوچا با قارچ خشک، بهتر است برای شروع مقدار چای و شکر را دو برابر کنید و آن را در مقدار کمتری آب (نیم لیتر) بریزید. یک قاشق سرکه و یا شربت کومبوچا که از قبل در اختیار دارید به آن اضافه کنید. طی هفته اول دمای محیط را بین 23 تا 28 درجه سانتیگراد ثابت نگه دارید. این کشت را به مدت دو هفته ادامه دهید، تا کاملاً ترش شود. برای کشت بعدی از قارچ بچه استفاده کنید و کار را طبق معمول ادامه دهید.

اندازه های لازم برای کار با قارچ خشک

نیم لیتر آب
6 قاشق غذاخوری (80 گرم) شکر
1 قاشق چایخوری چای و یا یک عدد چای کیسه ای (سبز یا سیاه)
200 سی سی شربت کومبوچا و یا یک قاشق غذاخوری سرکه سیب یا سرکه سفید
یک قارچ خشک شده کومبوچا

روش تهیه:طبق روشی که در بخش دوم دیدید، عمل کنید.

کِفیر (دوغ)، ماست و کشتهای مشابه

برای تهیه کفیر یا ماست، شیر را تخمیر می کنند. متداولترین آنها ماست است که بیش از 50 سال است است که مورد استفاده قرار می گیرد. ذرات مو جود در ماست (لاکتو باسیلیوس، بولگاریوس و استرپتوکوس) موجب تخمیر شیر 44 درجه سانتیگراد در ظرف سه ساعت میشود.

کفیر که گاهی تیبی (Tibi) نیز خوانده می شود، کشتی شبه به کومبوچاست که در آن آب و گاهی شیر بکار می رود. ظاهراً منشأ کفیر قفقاز است. کشت دارای ذرات ریز گلوله ای شکل و شفاف است که وقتی آن را در مایع کشت دهند، با سرعت زیادی تکثیر می شوند. مدت تخمیر حدود دو یا سه روز است و گاز موجود هر روز افزایش می یابد. کفیر تحت عنوان بلور ژاپنی نیز شناخته شده است و دوغ حاصل از آن برای بهبود وضع آب و در نتیجه سلامت عمومی بکار می رود. برای از بین بردن مسمومیت در بدن بسیار مناسب است و موجب تثبیت وضعیت بدن می شود. روزانه تا یک لیتر کفیر را می توان نوشید.

Kefir: دوغ یا ماست گاز داری که در قفقاز برای غذا و یا مصارف طبی بکار می رود.

چای کومبو

کاربرد کلمه کومبو در ژاپن گاهی باعث اشتباه می شود. گزارشهایی که درباره کومبوچا از ژاپن می رسد، احتمالاً مربوط به چای گیاه دریایی کومبو (کتانجک از خانواده لامیناریا) است. کومبو در آب شور کشت داده می شود و هیچ تشابهی با قارچ کومبوچا ندارد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

قارچ چگونه عمل می کند؟
تهیه قارچ
تهیه کومبوچا با قارچ خشک
مشکلاتی که در کشت کومبوچا بروز می کنند و چند نکته مهم دیگر
سؤالات متداول درباره کشت کومبوچا
خودتان کومبوچا درست کنید
کومبوچا از کجا آمده است؟
مقدمه